חדשות

ההמתנה למומחים בקהילה קצרה יותר בצפון בהשוואה לשאר הארץ

משרד הבריאות השיק מערכת מחשוב חדשה האוספת נתונים מקופות החולים על זמני ההמתנה לתור לרפואה יועצת | ליצמן: "הקמת שני בתי החולים, בבאר שבע ובקריות, תקצר את התורים"

בדיקת רופא אורתופד. המתנה של 11 יום. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות פרסם אתמול (ג') את זמני ההמתנה הממוצעים לתור לרופאי קהילה (קופות החולים) בחמישה תחומי מומחיות: עיניים, נשים, א.א.ג, עור ואורתופדיה. זו הפעם הראשונה שמדד זה מתפרסם לרגל השקת מערכת מחשוב חדשה האוספת נתונים על זמני ההמתנה לתור לרפואה יועצת. בשלב זה המערכת מציגה את הנתונים לפי אזורים גיאוגרפיים אבל עד סוף 2019 יוצגו גם תוצאות לפי קופות החולים.

על פי הנתונים שהוצגו: כמחצית מהמטופלים שהזמינו תור לרופא עיניים המתינו שישה ימים, לרופא נשים – שמונה ימים, לאף אוזן גרון – שבעה ימים, לרופא עור – 13 ולאורתופד – 11.

במחוז הצפון זמני ההמתנה לתור קצרים בהשוואה לשאר אזורי הארץ בתחומים: רפואת אף אוזן גרון, עור, אורתופדיה ורפואת נשים. זמן ההמתנה לרפואת עיניים דומה לממוצע הארצי. בדרום המצב טוב בהשוואה לממוצע הארצי רק בזמני ההמתנה לרפואת עור, ופחות טוב מהממוצע באף אוזן גרון, עיניים, נשים ואורתופדיה.

כאשר מטופל מעוניין בתור הקרוב ביותר ומוכן לפנות לרופא מומחה כלשהו במרפאת הקהילה (כלומר, לא לרופא ספציפי אלא לכל רופא שיתפנה לו התור הקרוב ביותר), זמני ההמתנה הם קצרים יותר באופן משמעותי לרופא נשים ועיניים - תוך ארבעה ימים, לרופא אף אוזן גרון - תוך חמישה ימים, לאורתופד - תוך שבוע ולרופא עור - תוך שמונה ימים.

מדד זה הוא חלק ממערכת לאומית למדידה ודיווח ציבורי על זמני ההמתנה לרופאים, במסגרת התכנית הלאומית לחיזוק הרפואה הציבורית. המערכת נועדה לאתר בעיות בזמינות השירותים בהתמחויות רפואיות ופערים בין אזורים גיאוגרפיים, ולתכנן פעולות לקיצור זמני המתנה ארוכים.

הנתונים שהוצגו מבוססים על בסיס התורים הפנויים שארבע קופות החולים מציעות למבוטחיהן. נבדקו זמני המתנה של יותר מ-6,000 יומני רופאים בכל חמש ההתמחויות.

התכנית מבוצעת בהובלת חטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר במשרד הבריאות בראשות ד"ר אסנת לוקסנבורג. לצורך ניהולה גויסה ד"ר רחלי ווילף-מירון, מומחית ברפואת ילדים ובמינהל רפואי, שהקימה וניהלה את מערך האיכות במכבי שירותי בריאות ומשמשת מרצה בכירה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. צוות המומחים כולל עוד נציגים  ממכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, מומחי מחשבים וכן מומחים מהאקדמיה בתורת התורים ובסטטיסטיקה.

שיטת המדידה שפותחה לנושא זה היא על בסיס התורים הפנויים שארבע קופות החולים מציעות למבוטחיהן לפי אזורים גיאוגרפיים. כדי לקבל את רשימת התורים הפנויים נדגמו יומני הרופאים בכל יום. התוצאות שהוצגו אתמול משקפות את דגימות שהתבצעו בתקופה 12.18 – 02.19. נאספו 50 התורים הפנויים הראשונים עבור כל יומן רופא בכל אחד מימי הדגימה (31 ימים ברצף). כמיליון תורים שימשו בסיס לחישוב זמני ההמתנה. על מנת להעריך את הביקוש היומי נעשה שימוש בנפח הפעילות החודשי לכל יומן רופא. איסוף הנתונים נעשה תוך דיאלוג עם קופות החולים.

השלב הבא של התכנית יתבצע במאי 2019 כשתיבחן לעומק חוויית המטופל בהקשר לזמני ההמתנה, הניסיון לקבוע תור, אופן קביעת התור ומימושו. הסקר יכלול גם "נושרים", מטופלים שוויתרו על המערכת הציבורית ועברו למסלול הפרטי או שוויתרו לגמרי על טיפול רפואי. כמו כן יורחבו תחומי המדידה גם למקצועות רפואיים פחות שכיחים, ביניהם קרדיולוגיה ונוירולוגיה, ולמדידה של זמני ההמתנה בבתי החולים – בשלב ראשון זמני המתנה לפרוצדורות שונות כמו צנתור לב או החלפה מפרק ירך.

בתדרוך לתקשורת בעת הצגת הדו"ח אמר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "אני מתכוון להישאר במשרד הבריאות. אשאר כסגן השר כי לא יהיה כתב אישום לא נגדי ולא נגד ראש הממשלה.

"כל מה שביקשתי בפעם שעברה במשא ומתן הקואליציוני התקיים", אמר סגן השר. "אני בעד העלאת מס הבריאות בחצי אחוז ואולי אף מעט יותר, בתנאי שהכסף יופנה אך ורק לבריאות. אנחנו רוצים לקבוע זמני המתנה לרופאים מומחים בקהילה שלא יעלו על 14 יום ושבבריאות הנפש לא ימתינו מעל 30 יום".

ליצמן גם ציין שזמן ההמתנה לטיפול ראשוני במיון ל-95% מהחולים חייב להיות לא יותר מ-15-10 דקות מהרגע שבו החולה יגיע והשחרור של כ-80% מהם בתוך ארבע שעות. יש כוונה לבנות עוד שני בתי חולים - בבאר שבע ובקריות. "הקמת כל בית חולים נוסף", אמר ליצמן, "תקצר את התורים".

עוד מסר סגן השר כי כבר נפגש עם נתניהו אתמול והציג לו את דרישותיו. אלו כוללות: התחייבות במסגרת המו"מ הקואליציוני על תוספת תקציב של כחמישה מיליארד שקל למערכת הבריאות. חלק ניכר מהתוספת יתבסס על מנגנוני עדכון התקציב של קופות החולים ובתי החולים, הגדלת סל התרופות באופן אוטומטי ב-750 מיליון שקל בשנה (לעומת 500 מיליון שקל בשנה, בשנים האחרונות).

תוספת הכסף, אמר, מיועדת גם לתוספת מיטות ול"הוצאת הזקנה מהמסדרון", להרחבת התמיכות לבתי החולים הציבוריים שאינם מתוקצבים - הדסה, שערי צדק, אסותא אשדוד ולניאדו. כן הודיע שבכוונתו להוריד את גיל טיפולי השיניים המסובסדים לקשישים ל-70 (במקום 75 בהתאם להסכם הסיעוד).

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן, הוסיף בתדרוך: "80% מהפונים לרפואה מייעצת בקהילה היו יכולים לקבל מענה אצל רופא המשפחה. בכוונתנו לדאוג לחזוק הרפואה בקהילה. נוסיף תקנים למומחים בתחום הזה".

על מועד פתיחת בית החולים החדש בבאר שבע אמר: "הקמת בית חולים עולה 1.5 מיליארד שקל. אם משרד האוצר לא ישים את הכסף, לא יהיה בית חולים בבאר שבע לא ב-2025 וגם לא 2045". עם זאת ציין כי התכנית היא שבית החולים בבאר שבע ייפתח עד 2025 ובקריות עד 2028.

בפורום החירום הלאומי "5 מיליארד לבריאות" הביעו תמיכה בדרישות הקואליציוניות בתחום הבריאות שהציב ליצמן כתנאי להצטרפותו לממשלה וציינו: "אנו מבקשים להודות לך על שהצבת את בריאותם של אזרחי ישראל בראש סדר העדיפויות הלאומי".

נושאים קשורים:  זמני המתנה,  מומחים בקהילה,  רפואת קהילה,  קופות החולים,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  דו"ח משרד הבריאות,  חדשות
תגובות