חדשות

בית הדין הארצי לעבודה דחה את ערעור המדינה - עיצומי האחיות יימשכו

שופט בית הדין הארצי לעבודה מתח ביקורת על המו"מ האיטי שמנהל משרד הבריאות עם האחיות | יו"ר הסתדרות האחיות: "לא מדובר בעיצומים של פועלי חרושת אלא בחולים שמסכנים את חייהם"

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. "תוספת שכר משמעותית". צילום: הדס פרוש/ פלאש 90

האחיות רשמו אתמול (ג') הישג נוסף במאבקן המתמשך המתנהל עתה במישור המשפטי מול משרד הבריאות. זאת, לאחר שסגן נשיאת בית הדין הארצי לענייני עבודה בירושלים, השופט אילן איטח, המליץ למשרד הבריאות למשוך את הערעור שהגיש נגד החלטת בית הדין האזורי לענייני עבודה בתל אביב בערכאה הקודמת ובכך אפשר להסתדרות האחיות למעשה להמשיך בעיצומים שהן נוקטות.

בהחלטתו מתח השופט איטח ביקורת על כשלון נסיונות הגישור והימשכות המו"מ בין משרד הבריאות לבין הסתדרות האחים והאחיות. הוא קבע כי העיצומים הארגוניים שהן נוקטות מאז חודש יוני יוכלו להימשך, אולם לא יוחרפו ללא התראה מראש של לפחות שלושה ימי עבודה. האחיות התחייבו להתראה כזאת אם יחליטו להחריף בצעדיהן.

בדברי הביקורת שלו כלפי משרד הבריאות על ההתקדמות האיטית במו"מ, ציין השופט איטח: "אתם צריכים להיכנס באינטנסיביות כדי להגיע לדברים ממשיים".

בהמלצת השופט משך כאמור משרד הבריאות את בקשת הערעור על ההחלטה הקודמת. השופט איטח קבע: "בית הדין האזורי יעשה ככל הניתן על מנת לתת פסק דין בהקדם בתיק העיקרי".

בדיון נכחו מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, יו"ר הסתדרות האחיות והאחים, אילנה כהן, רכזת הבריאות במשרד האוצר, נועה היימן, עשרות אחים ואחיות ונציגי משרדי הבריאות והאוצר.

העיצומים שנוקטות עתה האחיות מתבטאים בכך שהן אינן מבצעות מטלות הקשורות במבדקי האיכות (אקרדיטציה). כבר בפתיחת הדיון אמר השופט איטח: "כולנו יודעים שבסוף יהיה הסכם, השאלה מה יהיה בדרך. האחיות לא מקבלות משהו ממשי שבעקבותיו ניתן לומר שאפשר להפסיק את העיצומים".

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, אמרה: "שום דבר ממה שהובטח על ידי משרד הבריאות לא בוצע. לי לא יכולים יותר לספר סיפורים. מה שהיה עד עכשיו זה לא משא ומתן. מנכ"ל משרד הבריאות אמר לי שבעוד חמש שנים יוציאו את החולים מהמסדרונות. כשהמשרד מוציא נוהל שעל כל 200 מיטות צריך אחות אחראית על זיהומים, מאיפה הוא לוקח את האחות הזו? מהפגיות, מהמחלקות האחרות? במצב הנוכחי האחיות הן בקו הראשון מול האלימות של מטופלים כלפי צוות רפואי. הבטיחו לנו שיהיו שוטרים בכל מחלקה, וגם זה לא נעשה".

מנכ"ל משרד הבריאות אמר: "אם האירוע (עיצומי האחיות) היה קורה לפני מערכת הבחירות הראשונה, אולי היה קל יותר להסדיר את הנושא. אבל לצערנו, אנו חיים עתה במציאות אחרת. אנחנו רוצים לייצר מציאות שבסופה לא יהיו יותר מאושפזים במסדרונות".

בתשובה לשאלת השופט לגבי המו"מ, אמרה כהן: "לפעמים מנכ"ל המשרד קורא לי לפגישה בארבע עיניים. אנחנו יושבים ומנסים ללכת לקראת משהו אלא ושבמקביל הוא רץ להגיש ערעור נגדנו לבית הדין הארצי. אמרתי לו: שכשאנחנו יושבים 'בארבע עיניים' אני זקוקה לעיניים נוספות כדי לראות מה נעשה מאחורי הגב. הגיע הזמן שכל הנציגים יישבו יחד בחדר עד שייצא עשן לבן. לא מדובר בעיצומים של פועלי חרושת אלא בחולים שמסכנים את חייהם".

עוד אמרה כהן: "מתוך אחריות לבריאותם של אזרחי ישראל אני קוראת למשרדי הבריאות והאוצר לנהל משא ומתן אינטנסיבי על מנת לפתור את מצוקת האחיות העובדות בעומסים בלתי נסבלים. צריך לסיים אחת ולתמיד את האשפוז במסדרונות בית החולים, ואת התורים הבלתי נסבלים בקופות החולים ובטיפות החלב".

נושאים קשורים:  מאבק האחיות,  אילנה כהן,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  עיצומי האחיות,  בין הדין לעבודה,  חדשות,  טיפת חלב
תגובות