חדשות

התורנות קוצרה ל-21 שעות והמתמחים העידו: פחות עייפות, יותר ריכוז

משרד הבריאות יקבל את תוצאות הפיילוט לקיצור תורנויות המתמחים ל-21 שעות שנערך בבית החולים שיבא | ארגון מרשם: הניסוי אינו מייצג את רצונם של רוב המתמחים והוא משרת את האוצר ואת הר"י

מחאת המתמחים. צילום: ארגון מרשם

מסקנות ביניים מהפיילוט שנערך בקרב מתמחים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר שהתורנות שלהם קוצרה מ-26 שעות למשמרת ל-21 העלו כי הרופאים הצעירים דיווחו על פחות עייפות ויותר ריכוז בעבודה. כך מדווח הבוקר (ג') ynet.

בארגון המתמחים מרשם מוחים כנגד פרסום תוצאות הפיילוט המוקדמות ולדבריהם, כך נמסר ל"דוקטורס אונלי", הן משרתות את האוצר שאינו מעוניין בתוספת תקנים שיחייב קיצור התורנויות. לדבריהם, הפיילוט אינו מייצג את רצון המתמחים ומי שמוביל אותו ב"שיבא" הוא ד"ר ארנון אפק, "שהצהיר באופן ברור שהוא מתנגד לקיצור תורנויות".

בדיווח של קורין אלבז-אלוש ואדיר ינקו ב-ynet צוין כי בפיילוט השתתפו מתמחים שהתנדבו לניסוי והוא מלווה במחקר שמוביל ד"ר ליאור אונגר ונועד לבדוק כיצד ניתן להקל על המתמחים מבלי לפגוע באיכות הטיפול בחולים ומבלי לפגוע בהכשרה המקצועית. תוצאות הפיילוט יוצגו בקרוב למשרד הבריאות.

שלושה ממשתתפי הניסוי, ד"ר אורנית שלומי, מתמחה בפנימית ו', ד"ר נהיל חטיב, מתמחה באונקולוגיה וד"ר יובל קונצמן המתמחה בפנימית ב', סיפרו על תחושותיהם מקיצור משך התורנות. בין השאר אמרו: "הלילות עדיין קשים, אבל אני פחות עייפה ויותר מרוכזת. ב-3 בבוקר, כשמטופלת דרשה ממני תשומת לב ומחשבה, הגעתי לרגע הזה פחות סחוטה"; "ברור שקיצור המשמרת הקל עלי. התחלתי את התורנות בשעה מאוחרת יותר. הרגשתי פחות עייפה, לא נרדמתי על ההגה כמו לפני כן"; "אני מקווה שהשינוי יהיה מהותי ואוכל להיות יותר אנרגטי".

יו"ר ארגון המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון, מסרה בתגובה: "מדובר בעוד ניסיון למקלות בגלגלים של קיצור תורנויות מבית המדרש של הר"י. כולנו יודעים ש-21 שעות זה לא מה שאנחנו המתמחים דורשים (16, 12, או נייטפלואוטס - כל מחלקה לפי צרכיה). כל אלה מחייבים תקנים - ומי לא רוצה לתקצב תקנים אם לא חייבים? האוצר. הרי אם הניסוי התחיל רק לפני שבועיים, ואמור להימשך שישה חודשים, המטרה של פרסום היחצ"ני בטרם עת היא כמובן לשדר לאוצר: אין צורך בתוספת תקנים, יש לנו פתרון פשוט יותר - 21 שעות תורנות. כמה קל למכור את המתמחים בזול".

עוד ציינה ד"ר ביטון כי מי שמוביל את הפיילוט ב"שיבא" הוא ד"ר ארנון אפק, "שהצהיר באופן ברור שהוא מתנגד לקיצור תורנויות".

ביטון ביקש להדגיש כי "מחלקות שפונים אליהן להתחיל בפיילוטים שאין בהם קיצור שעות התורנות על ידי הוספת תקנים – פנו אלינו ונסייע. נדע לעבוד יחד ולמנוע את הניסיון לטרפד קיצור אמיתי". עוד קראה למתמחים נוספים להצטרף לארגון מרשם במאבק מול הר"י בנושא קיצור תורנויות.

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  חדשות,  ד"ר ליאור אונגר,  בית החולים שיבא,  מתמחים,  מאבק המתמחים
תגובות
אנונימי/ת
14.07.2020, 14:52

טקטיקה נבזית של שיבא

אנונימי/ת
15.07.2020, 21:50

לגמרי

למה בעצם רופאים נדרשים לתורנויות של 24 שעות ועוד עד שעתיים להעברה מסודרת של המחלקה ? כי זאת היתה בחירתם של המתמחים.
בשביתת הרופאים 2011 היה זה ליצמן שדרש לקצר את שעות התורנויות. אבל הוא דרש שימשיכו לעשות תורנויות כפי שעשו עד אז ( 7-9-11 ככול שנדרש). היה זה פרופ' דוידסון שארגן את כול המתמחים הבכירים בקופה (כול הציף מכול חטיבה של הכללית ) שהגיעו למרכז קופ"ח ונשאלו מה הם מעדיפים. ההחלטה הייתה שכולם רצו רק 6 תורנויות. אח"כ נשאלה אותה שאלה ע"י פרופ' רוני גמזו, אז מנכ"ל משרד הבריאות. גם הוא קיבל את אותה התשובה
השאלה היום היא האם המתמחים מוכנים לקיצור תורנויות גם במחיר העלאת מספר התורנויות ? כי זה עלול להיות המחיר שאותו ידרשו המתמחים לשלם.
נתון זה ניתן לברר רק אם יוזמנו אותם מתמחים בכירים, מכול בתיה"ח, והם יענו לשאלה מה עדיף - יותר תורנויות קצרות או פחות תורנויות ארוכות. להאמין שהמדינה תהיה מוכנה להוסיף כסף תמורת פחות עבודה לא נשמע סביר.
ודבר נוסף - התמחות היא 5-7 שנים, המשך החיים כמומחה 35 שנה ויותר. חשוב לחשוב היטב היכן לשים את הכסף.