קורונה בישראל

חוסרים משמעותיים בציוד מגן לצוותים רפואיים ובמכונות הנשמה איכותיות

רק 14% ממכסת מסיכות ה-N95 הושגו עד כה | ישראל רכשה מכונות הנשמה במילארד שקל אך 90% מהן לא סופקו | בבתי החולים מתלוננים על מנשמים לא איכותיים

מסיכות N95. מחסור חמור. צילום אילוסטרציה

מנתונים על רכש פריטי ציוד לבתי החולים לשם מיגון אישי (PPE) לצוותים הרפואיים וכן מכונות הנשמה, שבוצע לפי דרישות משרד הבריאות ונעשה על ידי גורמים במערכת הביטחון שגויסו לשם כך, מתברר כי פחות מ-15% מהיעד שקבע משרד הבריאות להשלמת המלאים של מסיכות N95 אכן הושגו, וכן פחות מ-28% מהיעד שנקבע לרכישת חלוקים חד פעמיים ופריטים נוספים. לגבי רכש נרחב של מכונות הנשמה, מתברר שרוב ההזמנות לא הגיעו וחלק מהמכשור הזה איננו תקין.

בדיווח של אדיר ינקו אתמול (ג') ב-ynet צוין כי משרד הבריאות קבע שיש לרכוש 25 מיליון חלוקים חד פעמיים, אבל רק 6.8 מיליון אכן סופקו ו-9.4 מיליון עדיין בהליך הזמנה. כן נקבע שיש לרכוש 23 מיליון מסכי פלסטיק שקופים, כחלק מהמיגון האישי המוגבר בנוסף למסיכות אף-פה, אולם עד כה סופקו לישראל רק 7.7 מיליון מהן.

משרד הבריאות קבע שיש לרכוש 18.3 מיליון מסיכות N95,  אבל רק 2.5 מיליון מהם סופקו לישראל. משרד הבריאות, לפי הדיווח, מצפה שבמהלך החודש יגיעו עוד כ-3 מיליון מסיכות מסוג זה, באוגוסט עוד 2.7 מיליון ובספטמבר-אוקטובר כ-6 מיליון, ועדיין יהיו חסרות כ-4 מיליון מסיכות.

עידו אפרתי מדווח הבוקר (ד') ב"הארץ" כי במבצע הרכש המסיבי של מכונות הנשמה הושקעו כמיליארד שקלים אבל 90% מהמכונות טרם סופקו ו"בתי החולים טוענים שחלק מהמכונות הן באיכות ירודה". גם חלק מציוד המיגון האישי באיכות נמוכה.

כאשר החלו להתברר מימדי מגפת הקורונה והתפשטותה גויסה מערכת הביטחון בדחיפות להרחבה משמעותית של מלאי הציוד הרפואי הנדרש בתי החולים. הרכש בוצע בהובלת מרכז השליטה (משל"ט) בראשו עמד ראש המוסד, יוסי כהן, בשיתוף אנשי מקצוע ממערכת הבריאות ומשרד הביטחון. נקבעו סטנדרטים ואושר רכש ציוד בחלון זמן צר. משרד הביטחון רכש ממקורות שונים ציוד רפואי ביותר מ-3 מיליארד שקל. "סכום זה איננו כולל רכש שבוצע באופן עצמאי על ידי חלק מבתי החולים וקופות החולים", מדווח "הארץ".

בתחילת המשבר סופקו לישראל 707 מכונות הנשמה ברכש מהיר בחו"ל. בדיווח נמסר כי אתמול מסר משרד הבריאות את הנתונים הבאים: בחודש האחרון נשלחו לארץ 922 מכונות ובסך הכל סופקו עד כה 1,699 בעוד שההזמנה הכוללת הייתה של 15,920 .

בבתי חולים גילו שלפחות חלק מאותן מכונות הן באיכות נמוכה וסירבו להשתמש בהן. היו בתי חולים שנאלצו לבצע רכש עצמאי. מקורות אחרים מסרו שניתן יהיה להשתמש בהן אבל רק אם לא תהיה ברירה אחרת. רופאים במלר"ד וטיפול נמרץ מתחו ביקורת על טיבם של סוגי מכונות ומנשמים שקיבלו ופסלו אותם.

פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות, שהיה גורם מקצועי מלווה למסע הרכש, הסביר בדיווח כי בשל הביקוש העולמי הרב לציוד נאלצים לקנות לפעמים על סמך תעודות, "רוב הציוד הגיע מסין אבל היו מקרים שהציוד נגנב. מדינות גנבו אחת מהשנייה וגם כנופיות שודדים ניסו לגנוב".

משרד הבריאות מסר בתגובה: "כלל ציוד המיגון נבדק על ידי מומחים, כחלק אינטגרלי בטרם תהליך הקליטה והאחסון. מכון התקנים נתן אישור. כלל התלונות שהתקבלו עקב ציוד פגום טופלו והפריטים הוחלפו מיידית. מרבית התלונות נמצאו כלא נכונות. הציוד נמצא תקין. משלוחי ציוד המיגון שהגיעו ולא עברו את התקינה ובדיקת המומחים נפסלו והוחזרו לספקים בארץ המוצא".

נושאים קשורים:  מכונות הנשמה,  מסיכת N95,  חדשות,  קורונה,  בתי החולים,  ציוד מיגון
תגובות
אנונימי/ת
16.07.2020, 10:44

כאשר תקום וועדת החקירה למחדלי קורונה יהיה חשוב לגלות לציבור מי היו המתווכים לרכישת ציוד ירוד שאפילו גזרו קופון.