קורונה בישראל

משרד הבריאות שוקל לבצע בדיקות לקורונה בשיטת האיגום

בשיטה זו מפוענחות מאותה מבחנה ובו זמנית כעשר דגימות לקורונה והיא צפויה לקצר את זמן מתן התוצאה ולהפחית מהעומס על המעבדות | קופות החולים קיבלו הקצאה יומית לבדיקות ונוהל בא-תסמיניים

המומחים מתריעים מפני עומס במערך הבדיקות במקרה שתרחיש ההדבקה ההמוני אכן יתרחש. צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

משרד הבריאות בוחן רעיון לשנות בשיטת הדיגום במעבדות הקורונה ולעשות שימוש באיגום בדיקות (pooling). על פי שיטה זו שנבחנה בבתי החולים הדסה, שיבא ורמב"ם, בין שמונה לעשר דגימות מבדיקות PCR לקורונה יפוענחו באותה מבחנה וכך מספר רב יותר של בדיקות יבוצע במקביל, מדווח הבוקר (ה') אדיר ינקו ב-ynet.

אם אחת הדגימות במבחנה תימצא חיובית, ייבדקו פרטנית כל הדגימות שהיו בה. המעבר לשיטה זו צפוי לחסוך זמן רב בהמתנה לקבלת התוצאה ולפנות את משאבי המעבדה לביצוע מספר רב יותר של בדיקות. בנושא הזה התקיימו כמה דיונים אצל מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי והוא העריך, לפי הדיווח, כי המהלך צפוי להתחיל בקרוב.

שר הבריאות יולי אדשלטיין וסגנו יואב קיש במתחם הבדיקות בלוד. תוצאת בדיקה בתוך 15 דקות. צילום: משרד הבריאות

לדברי ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בקופת חולים לאומית, השיטה אפקטיבית כששיעור החיוביים נמוך מ-5% ולכן היא אינה מתאימה כעת בישראל כי שיעור החיוביים מעל 6.5%. "רק כששיעורם יחזור להיות נמוך, או שנדע איך למיין את הדגימות ולהפריד בין אלו עם סיכוי גבוה יותר לתוצאה חיובית לעומת דגימות עם סיכוי גבוה לתוצאה שלילית, יהיה בכך מכפיל כוח משמעותי".

בחינת הנושא באה גם על רקע ההנחיה שהופצה לקופות החולים אמש (ד') שמטרתה לצמצם בתנאים לעריכת בדיקות קורונה ולהקל על העומס במעבדות ולפיה יש לאשר בדיקות למטופלים ללא תסמינים אם הם עונים על אחד מהתנאים הבאים: בני ביתו של חולה מאובחן; עובדים במוסדות בהם נמצאת אוכלוסיה ברמת סיכון גבוהה - בתי אבות ומוסדות סיעודיים; מטופלים לפני הליכים רפואיים שאינם דחופים ואוכלוסיות עם נגישות נמוכה לשירותי הבריאות כמבקשי מקלט ועובדים זרים.

עוד מפרט מסמך ההנחיות את ההקצאה היומית של קופות החולים לבדיקות, לפי החלוקה הבאה: 2,500 לקופת חולים כללית, 1,250 ל"מכבי", 750 ל"מאוחדת" ו-500 ל"לאומית".

אתמול  גם ביקרו שר הבריאות יולי אדלשטיין וסגנו ח"כ יואב קיש במתחם של מד"א וקופות החולים כללית ולאומית בלוד, בו מבוצע עתה פיילוט: שימוש בטכנולוגיה ניידת של חברת Sofia שמאיצה את מהירות פיענוח דגימות של בדיקות קורונה כך שהתשובה ניתנת בתוך 15 דקות כבר במתחם "היבדק וסע". קיש מסר כי "בתוך כמה ימים יתקבלו תוצאות הפיילוט שיקבעו אם שיטת בדיקה זאת אמינה מספיק כדי להכניסה לשימוש נרחב".

המערכת הניידת מתאימה לשימוש בבתי אבות ובבסיסים צבאיים. המערכת הופעלה כבר בארה"ב באישור ה-FDA ואפשרה עריכת מאות אלפי בדיקות. יתרונה העיקרי: היא נמצאת במקום שבו נוטלים את הדגימה ומספקת 40 בדיקות בתוך שעה.

אדלשטיין מסר: "לקראת החורף חייבים להגדיל משמעותית את מספר הבדיקות ולהקטין את משך הזמן עד קבלת התוצאות כדי לסייע בקטיעת שרשראות ההדבקה. נרכוש טכנולוגיות חדישות נוספות שיסייעו במאבק בקורונה. הפיילוט במד"א הוא אחת הפעולות שנעשות בכיוון הזה".

נושאים קשורים:  שיטת האיגום,  מעבדות רפואיות,  חולים א-תסמיניים,  קורונה,  חדשות,  קופות החולים,  ד"ר יותם שנהר,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
16.07.2020, 14:19

לא שמענו על בדיקת הינשופון