חדשות

השתלות איברים בישראל 2022: שיא כל הזמנים

בשנה האחרונה חלה עלייה בכל סוגי ההשתלות: בוצעו 656 השתלות מתורמים חיים ונפטרים | לצד זאת, עלייה במספר הממתינים להשתלה | מנהלת המרכז הלאומי להשתלות: "מצדיעים למשפחות תורמות האיברים"

השתלת לב גם מתורם לאחר דום לב (צילום: שאטרסטוק)

המרכז הלאומי להשתלות פרסם אמש (ג') את סיכום הפעילות לשנת 2022. על פי הנתונים, בשנה האחרונה נרשם שיא כל הזמנים בהשתלות איברים בארץ עם ביצוען של 656 השתלות מתורמים חיים ונפטרים. כמו כן, נרשם שיא בהשתלות לב – 32 השתלות השנה בהשוואה ל-24 בשנה הקודמת (2021). בסך הכל הושתלו 330 חולים מתורמים נפטרים ו-326 מתורמים חיים (כליה ואונת כבד).

לצד עלייה בכל סוגי ההשתלות, חלה עלייה במספר הממתינים להשתלה ברשימה הארצית. הסיבה לכך היא העלייה במספר החולים החדשים שנרשמו להשתלה 778 לעומת 746 בשנה קודמת. ב-2022 נפטרו מרשימת הממתינים להשתלות 77 חולים לעומת 63 בשנה קודמת.

גם במספר המשפחות שנענו לפנייה לתרום איברים נרשמה עלייה בהסכמות – 102 לעומת 98 בשנה קודמת, וכן עלייה משמעותית במספר תורמי כליה (תרומה מהחי) בתוך המשפחה. 100 חולים הושתלו השנה בזכות הקדימות בתור שהעניקה להם חתימתם המוקדמת על כרטיס אדי.

יש לציין כי מכל תורם נפטר מתבצעות לרוב מספר השתלות, אך לעתים נלקח איבר אחד, ובלבד שלא לוותר על הזדמנות לחיים חדשים, אפילו לחולה אחד.

בשנת 2022 בוצעו 145 השתלות כליה – מספר זהה לשנת 2021. עוד בוצעו 92 השתלות כבד (לעומת 87 בשנה הקודמת); 32 השתלות לב – שיא כל הזמנים, לעומת 24 ב-2021; וכן 61 השתלות ריאה (לעומת 55 בשנה קודם לכן) ו-759 השתלות קרנית, בעיקר מתורמים לאחר דום לב.

השתלות מתורמים חיים

אשתקד בוצעו בנוסף 319 השתלות כליה מתורמים חיים – עלייה במספר תורמי הכליה במשפחה מ-58 בשנת 2021 ל-133 בשנת 2022; והשתלות כליה מתורמים ללא קשר משפחתי לנתרם – תורמים אלטרואיסטים – 242 בשנת 2021 ו-186 בשנת 2022.

עוד בוצעו שבע השתלות של אונת כבד, מתוכן שישה מתורמים  במשפחה ואחד ללא קשר משפחתי.

השתלות כליה מוצלבות – בין בני משפחה שלא נמצאה ביניהם התאמה, ומתורמים אלטרואיסטים שנרשמו ישירות לתכנית ההצלבות דרך המרכז להשתלות: בוצעו 47 הצלבות בין זוגות, ארבע הצלבות בין שלושה זוגות, הצלבה אחת בין ארבעה זוגות, ועוד הצלבה בין שלושה זוגות כאשר זוג אחד מאוסטריה – ההצלבה הראשונה שנעשתה מול אוסטריה במסגרת שיתופי הפעולה עם מדינות זרות של השתלות מתורמים חיים.

פרופ' רפי ביאר, יו"ר ועדת ההיגוי, מסר: "השנה הגדלנו את שיתופי הפעולה עם מדינות זרות, בהחלפת כליות מתורמים חיים, כאשר אל צ'כיה והאמירויות הצטרפה גם אוסטריה. התסכול הגדול נובע בעיקר מהגידול השנתי במספר ההשתלות, שאין בו כדי לצמצם את רשימת הממתינים. בכל שנה אנחנו  מצליחים להגדיל את מספר ההשתלות ולמרות זאת חולים רבים יותר נזקקים להשתלה".

לדבריו, השנה הוכנס ציוד חדשלשימור כבד ולב, באמצעות הזרמת תמיסות שבעזרתן ניתן יהיה להגדיל את מצאי האיברים. "מדובר בציוד יקר מאוד, אך לא נוותר על שום הזדמנות להציל חיים".

ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, הוסיפה: "השנה חלה עלייה קלה במספר ההשתלות כאשר נעשה כל מאמץ לשכנע משפחות נפטרים לתרום. אין ספק בהשפעתו המכרעת של כרטיס אדי על הנכונות לתרום. האחיות המתאמות בבתי החולים משקיעות מעצמן בתמיכה וסיוע למשפחות לקראת ובעת קבלת הבשורה המרה, ובהמשך תומכות בהחלטה לתרום איברים. ככל שבני משפחה חתמו על כרטיס אדי או הנפטר עצמו חתם בחייו, משפחתו אף תיזום את התרומה.

"אנחנו מנסים להגדיל את מספר ההשתלות בכל דרך כדי להגדיל את מספר ההשתלות, ותיעשה פנייה למשפחה לתרום גם אם מדובר באפשרות להנציל איבר אחד בלבד. אנחנו מצדיעים למשפחות תורמות האיברים, שמתוך אבלן הכבד, עם היוודע על מות יקירם, קיבלו החלטה להציל חיים".

נושאים קשורים:  השתלת איברים,  חדשות,  פרופ' רפי ביאר,  ד"ר תמר אשכנזי,  תרומת איברים
תגובות