דעות

המענה המערכתי המשולב לתופעת האלימות נגד צוותים רפואיים

עד שלא נרד לשורש הבעיה ונבין את הקשר של יחסי מטפל-מטופל לסביבה הקשה שבה הם חיים ואת חלקה של מערכת הבריאות בבעיית האלימות, ונטעה לחשוב שאכיפה ומשטרה הם הפתרון היחיד - לא יתחולל השינוי

אלימות כלפי צוות רפואי. אילוסטרציה

מי שעובד כרופא בשטח, ולא מתבונן בנו רק ממגדל השן של ההנהלות, מרגיש שמשהו לא טוב עובר על המטופלים בשנים האחרונות. המטופלים מציגים חרדת בריאות קשה, תובעים בדיקות כלליות שאין בהן צורך אמיתי, סובלים מהפרעות פסיכוסומטיות, פונים בזוטי דברים בערוצי הפניה הזמינים שהועמדו לרשותם, והתובענות למענה כאן ועכשיו מגיעה לכדי אלימות כלפי הצוות.

רפואת המשפחה היא הקו הראשון ברפואה: רופאי המשפחה רואים את מכלול הבעיות הגופניות והנפשיות, רפואה דחופה היא מלאכת יומם, ולעתים קרובות הם אלה שמסייעים למטופל להתמודד עם סבך הביורוקרטיה במערכת הגם שאין זה תפקידם. העומס עליהם עצום.

המטופל האלים לעתים קרובות איננו עבריין או סוציופת אלא אדם נורמטיבי שנקלע בעצמו למצוקה בשל חולי או העומס הבלתי נסבל שקיים במערכת החסרה בכוח אדם

מקרי האלימות במערכת הבריאות שזוכים לכותרות בתקשורת הם לרוב בתי החולים, אבל אלימות מילולית והתנהגות גסה היא נחלתנו ביום יום ברפואת הקהילה. המטופל האלים לעתים קרובות איננו עבריין או סוציופת אלא אדם נורמטיבי שנקלע בעצמו למצוקה בשל חולי או העומס הבלתי נסבל שקיים במערכת החסרה בכוח אדם.

לתופעת האלימות במערכת הבריאות גורמים רבים, והיא קשורה לאלימות הכללית בחברה. תהיה זו טעות להתעלם מהקשר בין ההחמרה באלימות, הקיימת מתמיד, וחרדת הבריאות הקשה, למדיניות התגובה לקורונה. איך מצפים מאנשים להתנהג אחרי שחוו על בשרם בידודים ממושכים בגלל חשיפה או מחלה, שהייה כפויה בבית עם הילדים, פיטורין או התרסקות כלכלית בגלל סגרים? הטלת פחד ואימה על ידי משרד הבריאות שקיבעה שלא בטובתנו את התפישה שעד שאדם אי תסמיני לא בודק את עצמו עם מטוש הוא לא בטוח שהוא בריא? שגם מי שכבר נדבק בקורונה, ולכן מחוסן ומוגן, צריך לקבל עוד ועוד זריקות דחף מיותרות? לחץ על הורים לחסן ילדים נגד מחלה שלא פוגעת בהם?

מה חשבו קובעי המדיניות בשעה שהטילו על הציבור הגבלות חסרות תקדים, ללא הצדקה מקצועית, ואשר לא השפיעו על התחלואה מקורונה - שלכל אלה לא תהיה השפעה התנהגותית? הן על המטופלים והן עלינו הרופאות והרופאים? וכל זה בשעה שהרגילו את הציבור לצרוך רפואה מרחוק ולחשוב שאפשר לפתור כל בעיה רפואית בפנייה מקוונת? האוכלוסיה בפוסט טראומה מהחוויות הקשות. גם אנחנו.

הכרה אמיצה במורכבות הבעיה ובחלקה של המערכת בהחמרתה הכרחיים לגיבוש מענה יסודי, כוללני ולטווח ארוך. חשוב שיהיה זה תהליך שיביא להתקרבות שלנו למטופלים, ולא להתרחקות

עד שלא נרד לשורש הבעיה ונבין את הקשר של יחסי מטפל-מטופל לסביבה הקשה שבה הם חיים, את חלקה של המערכת שלנו בבעיה, ונטעה לחשוב שאכיפה ומשטרה הם הפתרון היחיד - לא יתחולל השינוי הדרוש לכיוון הנכון. במובן הזה האיגרת בנושא של מנכ"ל משרד הבריאות ומשנהו לנו צוותי הרפואה משקפת ראייה צרה, כוחנית, מנותקת מהשטח ומצערת.

המענה צריך להיות מערכתי ומשולב: הפחתת העומס במערכת, שיפור סביבת הטיפול, הנחת תשתית לטיפוח חוסן וחמלה בקרב צוותי הרפואה, הסברה לציבור שכשיש נזלת או וירוס נשארים בבית ונחים ולא פונים לרופא לבקש אנטיביוטיקה (כלומר, טיפול גם בצד הביקוש ולא רק בצד ההיצע של השירות הרפואי) וביטול כל זכר למצב החירום ותחושת הפחד שאופפת אותנו מאז הקורונה. וכן, גם אכיפה ואפס סובלנות לאלימות.

באוקטובר 2021 כתבתי כאן בנוגע לאלימות כלפי צוותי הרפואה: ״הנחיות משרד הבריאות וההודעות לציבור חייבות להביא בחשבון את חוויית המטפלים בשטח. הנזק שמשרד הבריאות גורם בפעולותיו למקצוע הרפואה ולמרקם העדין של יחסי רופא-מטופל עלול להיות בלתי הפיך״. אשר יגורנו בא.

הכרה אמיצה במורכבות הבעיה ובחלקה של המערכת בהחמרתה הכרחיים לגיבוש מענה יסודי, כוללני ולטווח ארוך. חשוב שיהיה זה תהליך שיביא להתקרבות שלנו למטופלים, ולא להתרחקות. מענה שיגדיר כמטרה את שיקום וטיפוח המרחב המשותף שאנו חולקים, מטפלים ומטופלים. זו דרך לריפוי שנחוץ לכולנו.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  אלימות כלפי רופאים,  מערכת הבריאות,  מגבלות לציבור,  חדשות,  דעות
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2023, 21:57

כל האלימות היתה גם לפני הקורונה. מלבד ססמאות אין כאן שום הצעה מקדמת

אנונימי/ת
25.01.2023, 22:58

כול מילה בסלע..
נהנית לקרוא דבריך
פתרון מערכתי, כוללני ומקיף בשיתוף פעולה בינמשרדי. חינוך, בריאות ואוצר

אנונימי/ת
27.01.2023, 09:32

האלימות היתה עוד לפני הקורונה , יש אלימות כללית בחברה . מסכימה שלעיתים המטופל האלים הוא אדם נורמטיבי במצוקה , שזקוק לעזרה ומערכת הבריאות מתקשה לתת לו מענה בשל חוסר בכח אדם ותקציב. גם אני חושבת שאכיפה ומשטרה הם לא הפתרון היחיד ויש צורך לטפל בשורש הבעיה - מערכת הבריאות שקורסת .

אנונימי/ת
27.01.2023, 09:53

בעיית האלימות הייתה גם לפני הקורונה. אנשים יודעים שהם יכולים לצעוק ולאיים ולהכות ויקבלו במקרה הרע עבודות שירות.
אין ולא צריכה להיות טיפת חמלה או הבנה של אלימות כלפי צוותים רפואיים. "מי שמרחם על אכזרים סופו להתאכזר לאחרים", כדברי חז"ל

אנונימי/ת
27.01.2023, 11:39

צ"ל:כל המרחם על האכזרים סופו מתאכזר על הרחמנים

אנונימי/ת
27.01.2023, 11:57

מילים מילים - מילים יפות ריקות מתוכן - אני אשכנזי וחונכתי בבית על ידי הורי מגיל קטן לא להיות אלים ולא לפתור בעיות על ידי אלימות - ולא!! אינני חלשלוש. אני אדם חזק ובריא ולמרות זאת לא היה עולה בדעתי לתקוף פיזית לא רופא ולא איש שרותי רפואה בגלל שאני מתוסכל או חולה נפש! ועוד נקודה חשובה - אני אשכנזי - מדוע לא מפרסמים את שמות והשתייכות הנוקטים באלימות כנגד הרופאים - למה לא מדברים על הפיל שבחדר - נמאס מפוליטיקלי קורקט

אנונימי/ת
04.02.2023, 12:29

לא הבנתי. שוב, מה המוצא שלך?

אנונימי/ת
27.01.2023, 13:57

היה ברור שהקורונה תשרברב פה איכשהו מאחר ואתה אידיאולוג עם אג'נדה ברורה. אבל צר לי, הגם שלסגרים היתה השפעה, היא דועכת מיום ליום.
האלימות בחברה שלנו היא בבואה של הכנסת, של הנבחרים שלנו, של תוצאות הבחירות, של היחס האטום, חסר האמפתיה, והאלים לפלסטינים והכיבוש.
ולא, זה לא קשור לימין ושמאל. אני איש ימין בהוויתי.אבל עם שחי על חרב, שבוחר את בן גביר למשיחו מוקדש כוח עבריינות ואלימות, עושה זאת גם בבתי החולים.
אבל מילה נוספת בכל זאת: בחדר המיון אני נתקל לא פעם באנשי צוות שמדברים בצורה מסלימה ואף אלימה. גם לנו יש חלק בכך.

אוסף של שטויות. מנטרות פוליטיות שמעוותות לך את ההיגיון. האלימות הגוברת בציבור בכל העולם היא תוצר נילווה של הרשתות החברתיות, פייסבוק ודומיו. וכן של המדיה שמשדרת שנאה ואלימות אלו תופעות מוכרות גם בחברות אחרות שלא זכו לשכנים רצחנים אנטישמים כמו הפלסטינים.

אנונימי/ת
09.02.2023, 00:17

מסכימה עם הדברים שכתבת.

אנונימי/ת
27.01.2023, 15:53

נו בסדר...הבדואי שתקף היום מחלקה שלמה בסורוקה כמובן חי את הפוסט טראומה של הבידוד שלו בתל שבע, שם כמובן יש מערכת אכיפה אדוקה.
במקום זאת, צריך להכיר בכך שרוב האלימות נובעת מ:
א. נטיות אלימות של בודדים בחברה. משהו שאין ולא יהיה שליטה עליו
ב. תרבות כוחנית של חלקים בחברה שלנו, מה שמשתקף גם בפוליטיקה ובעיתונות.
ג. בורות: חוסר הבנה של דחיפות, תעדוף תורים, עבודת הרופא ומגבלות הרפואה. את זה בהחלט אפשר לשנות.
ד. פערי תרבות: שלא מגושרים באופן מקצועי על ידי הצוות
ה. אלימות ושיח מסלים מצד המערכת הרפואית: גורם מרכזי מאוד. כל כך הרבה פעמים אני שומע במיון איש צוות צועק על חולה שמבקש לדעת למה הוא ממתין 5 שעות לרופא. שיח מקצועי עם חולים הוא חלק מובנה במקצועות הרפואה, וראוי שהרופאים והאחיות ילמדו כיצד להתיר קונפליקטים ולדבר בצורה מפייסת ולא מסלימה. "אתה צודק אדוני, בהחלט לא פשוט להמתין כל כך הרבה שעות. אבל..."

אנונימי/ת
27.01.2023, 21:29

הבנה ועוד הבנה ומערכת אטומה לצרכי המטופל. והצוות הרפואי בחזית וללא כל גיבוי. תבדקו מה קרה לסך,כל התלונות שהוגשו עד היום. שום דבר נשמעותי או מרתיע. שימו לב שבתור בנתבג בטחון, תור מייגע לכל הדעות, איש לא פוצה פה, שהרי אז פשוט לא יעלה לטיסה...

אנונימי/ת
28.01.2023, 01:17

כשבערות מתחברת לנרקיסיזם חולני, התוצאה יכולה להיות מגוחכת אבל כשמדובר במגיפה קטלנית זה לא מצחיק. דר׳ יחזקאלי מנצל כל הזדמנות - כמו בעיית האלימות כלפי רופאים - כדי לשוב באופן אובססיבי אל טענותיו חסרות השחר נגד הממסד המדעי-רפואי, ״ככלב השב אל קיאו״, ולחשוף את ערוותו האינטלקטואלית שהציג לראווה בעשרות הזדמנויות בתקופת הקורונה. לרוע המזל הוא איננו בודד בקרב הקהיליה הרפואית בישראל. הוא וחסידיו השוטים כאן מדגימים את הצורך לקרב את הרפואה אל המדע ע״י שיפור דרישות הקדם לקבלה ללימודים ושינוי תכני ההוראה והחינוך הרפואי.

אנונימי/ת
01.02.2023, 19:40

צודק בהחלט.

02.02.2023, 22:38

אנונימי, תגובתך אלימה (ושגויה). בוש והכלם.