חדשות

ראשי איגודי הכירורגים והמרדימים: לא לאפשר תרומת איברים מפלה

בעקבות דרישת ארנון סגל לתרום את כלייתו "רק ליהודי", מתריעים פרופ' דורון קופלמן וד"ר שי פיין בפני המרכז הארצי להשתלות: "מדרון חלקלק שעלול להוביל להגבלות במתן טיפול רפואי אחר"

פרופ דורון קופלמן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה. צילום: דוברות בית החולים העמק

קריאה למרכז הארצי להשתלות ולצוותים המבצעים השתלות שלא לקבל התניות מתורמי איברים פורסמה ביום ה' על ידי ראשי איגודי הרופאים המרדימים והכירורגים, בעקבות דרישת העיתונאי ארנון סגל, לתרום את כלייתו "רק ליהודי".

"הדבר מנוגד לעקרונות מגילת העצמאות ומהווה הפרה בוטה של כללי האתיקה הרפואית וכן של חוק זכויות החולה. כל חריגה מחובתנו לשמירה על שוויון בטיפול הרפואי מסוכנת ומהווה מדרון חלקלק לתנאים והגבלות עתידיים בזכאות לטיפול רפואי", כתבו פרופ' דורון קופלמן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה וד"ר שי פיין, יו"ר איגוד הרופאים המרדימים.

הכותבים מסבירים בפנייתם את הסכנה שבהתניה כזו וכותבים כי "ככל שתרומת איברים היא מבורכת ומקדמת הצלת חיים, היא חייבת להיעשות באופן שוויוני לגמרי. בכל מקרה בו התרומה אינה מיועדת באופן פרטני לבן משפחה או חבר קרוב, כל תרומת איברים אחרת צריכה להיעשות ללא כל הגבלה. אנו שוללים מכל וכל הפליה על כל רקע: דת, גזע, לאום, העדפה מינית או מגדרית, מעמד חברתי או עמדה פוליטית" ומוסיפים כי התניה כזו מהווה הפרה בוטה של כללי האתיקה ועוברת על חוק זכויות החולה.

הכותבים מצטטים בפנייתם ממגילת העצמאות ומוסיפים: "אנחנו מתגאים בכך שברפואה הישראלית עובדים מטפלים מכל חלקי העם, אשר מטפלים בחולים מכל חלקי העם בהרמוניה. מחויבויותינו כרופאים מעוגנות בשבועת הרופא, ומחויבויותינו כחברה מעוגנות במגילת העצמאות:

"מדינת ישראל... תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין...".

הם חותמים את הפנייה בקריאה שלא לאפשר תרומות איברים תחת התניות כאלו: "חובתנו המוסרית לשמר שוויון מלא לכל אדם באשר הוא אדם, ולא לאפשר לאף גורם להפר מחויבות קדושה זאת. כל חריגה מתנאים אלה מהווה מדרון חלקלק מאוד שיכול להוביל להתניות ואף להגבלות עתידיות על זכותנו לשמור על ערכינו המוסריים במתן טיפול רפואי אחר".

בתוך כך הגיב סגל ביום ו' לסערה שעוררו דבריו במקור ראשון: "לא באתי להתנשא ולא באתי להפגין עליונות יהודית".

נושאים קשורים:  ארנון סגל,  פרופ' דורון קופלמן,  ד"ר שי פיין,  חדשות,  השתלת איברים
תגובות
אנונימי/ת
17.07.2023, 19:22

פעם שעברה שהדתים הפסיקו לתרום דם (בעקבות שינוי הטופס) נהיה מחסור חמור במנות דם.
עכשיו שהדתיים יפסיקו לתרום אברים מהחי, מה תעשו?
רק תזכרו ששחצנים מתנשאים אנטי יהודים לא תורמים אברים.

אנונימי/ת
17.07.2023, 21:12

תגובה קטנונית ונמוכה שמתאימה למטפל גזען
ישר כח לאיגוד הכירורגים
גאה להיות חלק מכם

אנונימי/ת
18.07.2023, 00:03

עכשיו רק פרופסור דורון יתרום איברים לכולם. לא יהיו יותר מתנדבים כנראה